Vad är en träningsbänk?

TräningsbänkFunderar du på att köpa en träningsbänk?

En träningsbänk är ett redskap som underlättar och stabiliserar styrketräningen med andra träningsredskap, som till exempel hantlar och skivstång. Många förknippar en träningsbänk med skivstång och bänkpress, men en träningsbänk är mycket mer än så. Det går att träna bröst, rygg, axlar, mage och armar med otroligt många olika övningar. Vissa träningsbänkar har till och med ett speciellt fotstöd som gör att man kan träna framsida -och baksida lår. Hela kroppen alltså.

Träningsbänkar, hantlar och skivstänger är bland de bästa träningsredskapen som finns. Det är en självklarhet på varenda gym och passar alla, oavsett om man vill bygga muskler, gå ner i vikt eller bränna fett.

Kroppsvikt vs träningsbänk med hantlar eller skivstång

Det går bra att träna med kroppsvikten, men till slut blir det alldeles för lätt. Orkar man göra fler än 20 repetioner på raken i en övning så bygger man inte längre muskler, utan då tränar man uthålligheten i musklerna. En träningsbänk med hantlar eller skivstång ger inte bara tuffare träning och snabbare resultat, utan också fler övningsmöjligheter.

Vilka övningar kan man göra med träningsbänk?

Gå in på Tränahemma.org. Där finns flera exempel på övningar med träningsbänk, skivstång och hantlar. Alla med korta filmklipp som visar hur man gör rätt.

Var försiktig när du tränar med träningsbänk

Styrketräning har förhållningsvis lägre skaderisk än andra typer av träning, men när man väl skadar sig kan det vara allvarligt. Var försiktig i början. Ta lite vikt och värm upp för att minska skaderisken. Vill du maxa, dvs ta så mycket du orkar i en viss övning, så är det bra om du har någon som kan vara beredd att hjälpa eller hålla emot om det vissar sig att du inte orkar.

Det är inte vikten som är viktig, och mer vikt är inte lika med större muskler. Det som är viktigt är rätt uförande. Att göra övningen rätt. Man ska få kontakt och känna att rätt muskel arbetar. Till exempel bänkpress är en övning för bröst, och då ska man känna av att bröstmusklerna arbetar. Många som gör bänkpress fel känner istället av att triceps och den främre delen på axlarna gör det största jobbet. Lär dig göra rätt så kommer du nå bättre och snabbare resultat. Det är bättre att ta 40 kg i bänkpress och göra rätt, än att ta 80 kg och göra fel.

Tips på träningsbänkar

Här är några träningsbänkar i olika prisklasser. Tryck på länken för att se träningsbänken. Länken öppnas i ett nytt fönster/ny flik.

  • Budget: Nordic 120 Bench (klicka här för bild och butik)
  • Justerbar träningsbänk (rak, uppåtlutande, nedåtlutande). Benställning för träning av benen. Skivstångsställning medföljer.

  • Prisvärd: Nordic 190 Powerbench (klicka här för bild och butik)
  • En uppgradering av Nordic 120 Bench. Kratigare, bredare och klarar mer vikt. Justerbar lutning och benställning för övningarna benspark och lårcurl (benträning för framsida och baksida lår).

  • Lyx: Abilica Duo (klicka här för bild och butik)
  • Träningsbänk av mycket hög kvalité. Justera lutningen i sju lägen (nedåt, rak, uppåt, sittande, och tre lägen däremellan). Justera sätet i två lägen (rakt och uppåtlutande). Skivstångsställning ingår inte.

    Är du intresserad av tillbehör kan du gå direkt till Sporttemas styrketräningssida!